Інструктивно - методичні матеріали

НОРМАТИВНІ ДОКУМЕНТИ ВЧИТЕЛЯ БІОЛОГІЇ
1.      Державний стандарт базової і повної загальної середньої освіти. Освітня галузь "Природознавство". Біологічний компонент. Постанова Ка­бінету Міністрів України від 23.11.2012 № 1394 [Електронний ресурс] - Ре­жим доступу: http://zakon3.rada.gov.ua/

2.              *Інструктивно-методичні матеріали «Безпечне проведення занять у кабінетах природничо-математичного напряму загальноосвітніх навчальних закладах». Лист МОНМС від 01.02.2012 № 1/9-72 (надаємо тут).

3.              *Інструкція з ведення класного журналу учнів 5-11 (12)-х класів ЗНЗ. Наказ МОН України від 03.06.2008 № 496.

4.      *Інструкція про переведення та випуск учнів (вихованців) навчаль­них закладів системи загальної середньої освіти // Наказ МОН України від 14.04.2008 №319.

5.              Концепція загальної середньої освіти / 12-річна школа. // Інф. зб. МОН України. - 2002. - №2.

6.      Концепція екологічної освіти України. // Інф. зб. МОН України. -2002. - №7.

7.              *Концепція формування позитивної мотивації на здоровий спосіб життя у дітей та молоді. Наказ МОН України від 21.07.2004 № 605.

8.              *Методичні рекомендації впровадження допрофільної підготовки учнів загальноосвітніх навчальних закладів. Лист МОН України від 07.07.2008 №1/9-433.

9.              *Методичні рекомендації щодо організації навчально-виховного процесу під час проведення навчальних екскурсій та навчальної практики учнів загальноосвітніх навчальних закладів. Лист МОН України від 06.02.2008 №1/9-61.

10.       Методичні рекомендації щодо профілактики онкологічних захво­рювань та пропагування принципів здорового способу життя серед учнів загальноосвітніх навчальних закладів. Лист МОН України від 04.04.2006 № 14/18.1-264.

11.       Навчальні програми для 5-9 класів ЗНЗ (за новим Державним стан­дартом базової і повної загальної середньої освіти). Біологія. Наказ МОНМС України № 664 від 06.06.2012 "Про затвердження навчальних програм для загальноосвітніх навчальних закладів II ступеня" http://www.mon.gov.ua/

12.  Національна доктрина розвитку освіти // Освіта України. - 2002.

13.  *Орієнтовні вимоги оцінювання навчальних досягнень учнів у сис­темі загальної середньої освіти. Наказ МОНМС України від 30.08.2011 №9% (надаємо тут)..
14.  Перелік програм, навчально-методичних посібників, рекомендова­них Міністерством освіти і науки України для використання в загальноосві­тніх навчальних закладах. // Інф. збірник МОНУ. - 2012. - №17-19.
15.  *Положення про державну підсумкову атестацію учнів (вихован­ців) у системі загальної середньої освіти. // Наказ МОН України від 18.02.2008 №94.
16.  *Положення про куточок живої природи загальноосвітніх шкіл та позашкільних навчально-виховних закладів. // Наказ МОН України №456 від 09.08.2002.
17.       Положення про Всеукраїнські учнівські олімпіади, турніри, конку­рси з навчальних предметів, конкурси-захисти науково-дослідницьких робіт, олімпіади зі спеціальних дисциплін та конкурси фахової майстерності // На­каз МОНМС України 22.09.2011 № 1099 [Електронний ресурс] - Режим до­
18.       *Положення про навчальні кабінети загальноосвітніх навчальних закладів. Наказ МОН України № 601 від 20.07.2004 /Янф. зб. МОН України. -2004.- №21-22.
19.       Положення про навчально-дослідну земельну ділянку загальноос­вітніх шкіл та позашкільних навчально-виховних закладах. Наказ МОН України № 307 від 01.11.95. // Інф. зб. МОН України. - 1996. - №14.
20.  *Положення про організацію роботи з охорони праці учасників на­вчально-виховного процесу в установах і навчальних закладах. Наказ МОН України від 01.08.2001 № 563, із змінами і доповненнями, наказ МОН Укра­їни від 20.11.2006 № 782.
21.  *Правила безпеки під час проведення навчання з біології в загаль­ноосвітніх навчальних закладах. // Наказ МОН України №1085 від 15.11.2010.
22.  Правила проведення туристських подорожей з учнівською та сту­дентською молоддю України. // Наказ МОН України від 24.03.2006 №237 [Електронний ресурс] - Режим доступу: http://osvita.ua/legislation/
23.  *Про вдосконалення профілактики та оздоровлення дітей з пору­шення зору. // Інф. зб. МОН України. - 2004. - №12.
24.  Про внесення змін до Положення про державну підсумкову атеста­цію учнів (вихованців) у системі загальної середньої освіти. Наказ МОН № 1151 від 21.12.2009.
25.  Програма зовнішнього незалежного оцінювання 2012 року (ЗНО 2012) з біології (оновлену щороку шукайте в Ішернеті. Пропонуємо сайт http://ww.abiturientin.ua/
26.  Про заборону тютюнокуріння в навчальних закладах і установах Міністерства освіти і науки України і затвердження заходів щодо проведен­ня антинікотинової інформаційно-освітньої та профілактичної роботи серед дітей, учнівської та студентської молоді. Наказ МОН України від 08.11.2004 № 855 /Янф. зб. МОН України. - 2004. - №23-24.
27.  Про затвердження нової редакції Концепції профільного навчання у старшій школі. Наказ МОН України від 11.09.2009 № 854.
28.  Про Основні орієнтири виховання учнів 1-11 класів загальноосвіт­ніх навчальних закладів України від 31.10. 2011 № 1243 [Електронний ре­сурс] - Режим досіупу: http://www.mon.gov.ua/
29.  *Примірне Положення про класи з поглибленим вивченням окре­мих предметів у загальноосвітніх навчальних закладах. Наказ МОН України від 08.04.2009 №312.
30.  Типові переліки навчально-наочних посібників, технічних засобів навчання та обладнання загального призначення для загальноосвітніх на­вчальних закладів. //Біологія і хімія у шк. - 2003. - №4.

* зірочкою позначені документи, видрукувані у виданнях ОІЛПО (див. наступну статтю).
ПЕРЕЛІК ДОКУМЕНТІВ ТА ЦІННИХ МЕТОДИЧНИХ МАТЕРІАЛІВ ДЛЯ ВЧИТЕЛЯ БІОЛОГІЇ, ЩО ВИДРУКУВАНІ У ВИДАННЯХСУМСЬКОГО ОІЛПО (хронологічно)

  1. Про вдосконалення профілактики та оздоровлення дітей з пору­шення зору. Наказ МОЗ України      і МОН України №121/185 від 09.03.04 (ви­тяг) // Успенська В.М. Організація НВП з біології у 2004-2005 н.р.
  2. Положення про куточок живої природи загальноосвітніх і позаш­кільних навчальних закладів          // Успенська В.М. Методичні рекомендації до НВП з біології у 2007-2008 н.р.
  3. Упровадження проекту 'Туманна освіта. Захист тварин" // Успен­ська В.М. Методичні рекомендації до НВП з біології у 2007-2008 н.р.
  4. Єресько О. Методичні рекомендації щодо використання тестових технологій на уроках біології та підготовки до зовнішнього незалежного оцінювання * // Успенська В.М. Методичні рекомендації до НВП з біології у 2007-2008 н.р.
  5. Інструкція з ведення класного журналу учнів 5-11(12)-х класів за­гальноосвітніх навчальних закладів. Наказ МОН України № 496 від 03.06.2008 // Вибрані нормативні документи вчителя біології (2008 р.)
  6. Інструкція про переведення та випуск учнів (вихованців) навчаль­них закладів системи загальної середньої освіти. Наказ МОН України №319 від 14.04.2008// Вибрані нормативні документи вчителя біології (2008 р.)
  7. Методичні рекомендації щодо організації навчально-виховного процесу під час проведення навчальних екскурсій та навчальної практики учнів загальноосвітніх навчальних закладів. Лист МОН України №1/9-61 від 06.02.2008 // Вибрані нормативні документи вчителя біології
  8. Положення про золоту медаль "За високі досягнення у навчанні" та срібну медаль "За досягнення у навчанні". Наказ МОН України №186 від 17.03.2008// Вибрані нормативні доі^менги вчителя біології (2008 р.)
  9. Положення про навчальні кабінети загальноосвітніх навчальних закладів. Наказ МОН України № 601 від 20.07.2004 /Лнф. зб. МОН України. - 2004. - №21-22 // Вибрані нормативні документи вчителя біології (2008 р.)
  10. Методичні рекомендації впровадження допрофільної підготовки учнів загальноосвітніх навчальних закладів. Лист МОН України від 07.07.2008 № 1/9-433 // Успенська В.М. НВП з біології у 2009-2010 н.р.
  11. Примірне Положення про класи з поглибленим вивченням окре­мих предметів у загальноосвітніх навчальних закладах. Наказ МОН України від 08.04.2009 № 312 // Успенська В.М. НВП з біології у 2009-2010 н.р.
  12. Програма для ЗНЗ із поглибленим вивченням біології. 8-9 клас // Успенська В.М. НВП з біології у 2009-2010 н.р.
  13. Корисні сайти з біології, екології, здоров'я // Успенська В.М. Осві­тній процес з природознавства та біології в основній школі у 2010-2011 н.р
  14. Вимоги до вивчення біологічних курсів у 7-9 класах // Успенська В.М. Освітній процес з природознавства та біології в основній школі у 2010-2011 н.р.
  15. Правила безпеки під час проведення навчання з біології в загаль­ноосвітніх навчальних закладах. Наказ МОН України №1085 від 15.11.2010 // Успенська В.М. Освітній процес з природознавства та біології в основній школі у 2010-2011 н.р.
  16. Положення про організацію роботи з охорони праці учасників на­вчально-виховного процесу в установах і навчальних закладах. Наказ МОН Українивід 01.08.2001 № 563 із змінами і      доповненнями, внесеними наказом МОН України від 20.11.2006 № 782 // Успенська В.М. Методичні рекомен­дації до вивчення природознавства у 2011-2012 н.р.
  17. Концепція формування позитивної мотивації на здоровий спосіб життя у дітей та молоді. Наказ МОН України від 21.07.2004 № 605 (витяг) // Успенська В.М. Вивчення основ здоров'я та факультативних курсів з профілактики ВШ-інфекції/СНІДу у 2011-2012 н.р.
  18. Орієнтовні вимоги оцінювання навчальних досягнень учнів у сис­темі загальної середньої освіти. Наказ МОНМС України від 30.08.2011 №996 (витяг) / Успенська В.М. Вивчення біології в основній школі у 2012-2013 н.р.
  19.   Інструктивно-методичні матеріали «Безпечне проведення занять у кабінетах природничо-матемагичного напряму загальноосвітніх навчальних закладах». Лист МОНМС від 01.02.2012 № 1/9-72 (витяг) // Успенська В.М. 



Критерії оцінювання навчальних досягнень учнів з біології
у системі загальної середньої освіти

Рівні навчальних досягнень

Бали

Характеристика навчальних досягнень учня (учениці)

Початковий

1

Учень (учениця) за допомогою вчителя або з використанням  підручника (робочого зошита)  розпізнає і називає окремі біологічні об’єкти

2

Учень (учениця) за допомогою вчителя або з використанням  підручника (робочого зошита) називає окремі ознаки біологічних об'єктів; наводить елементарні приклади біологічних об'єктів   

3

Учень (учениця) відтворює окремі факти; за допомогою вчителя або з використанням підручника (робочого зошита) характеризує окремі ознаки біологічних об'єктів; відповідає на запитання, що потребують однослівної відповіді (наприклад так або ні); допускає суттєві біологічні помилки

Середній

4

Учень (учениця) за допомогою вчителя відтворює незначну частину навчального матеріалу; дає визначення окремих біологічних понять, неповну характеристику  загальних  ознак біологічних об’єктів,  допускаючи несуттєві біологічні помилки

5

Учень (учениця) відповідаючи на запитання вчителя відтворює основний зміст навчального матеріалу; характеризує загальні  ознаки біологічних об’єктів, дає визначення окремих біологічних понять, описує біологічні обєкти за планом, допускаючи несуттєві біологічні помилки; проводить та описує спостереження; за допомогою вчителя виконує прості біологічні дослідження та описує їх результати; за допомогою вчителя розв’язує прості типові біологічні вправи і задачі

6

Учень (учениця) самостійно, але неповно відтворює навчальний матеріал, відповідає на окремі запитання; частково пояснює відповідь прикладами, що наведені у підручнику; у цілому правильно вживає біологічні терміни; характеризує будову та функції окремих біологічних об’єктів за планом з незначними неточностями; за зразком розв’язує прості типові біологічні вправи і задачі  

Достатній

7

Учень (учениця) самостійно відтворює основну частину навчального матеріалу, використовуючи необхідну термінологію; розкриває суть біологічних понять, допускаючи у відповідях неточності; за визначеними ознаками порівнює біологічні об‘єкти та явища;     виконує прості біологічні дослідження та описує їх результати;  з допомогою вчителя формулює  висновки

8

Учень (учениця) самостійно відтворює навчальний матеріал; відповідає на поставлені запитання, допускаючи у відповідях неточності; порівнює біологічні об’єкти, явища і процеси живої природи, встановлює відмінності між ними; пояснює причинно­наслідкові зв’язки; застосовує отримані знання у стандартних ситуаціях; розв’язує типові біологічні вправи і задачі користуючись  алгоритмом

9

Учень (учениця) вільно відтворює навчальний матеріал та  відповідає на поставлені запитання;   аналізує інформацію, за допомогою вчителя встановлює причинно­наслідкові зв’язки; самостійно розв’язує  типові біологічні вправи і задачі; використовує знання у стандартних ситуаціях; виправляє помилки; уміє працювати зі схемами, графіками, малюнками, таблицями, атласами­визначниками, натуральними біологічними обєктами та їх моделями; виконує прості біологічні дослідження та пояснює їх результати; виявляє емоційно­ціннісне ставлення до живої природи

Високий

10

Учень (учениця) логічно та усвідомлено відтворює навчальний матеріал у межах програми;  розкриває суть біологічних явищ, процесів, пояснює відповіді прикладами; дає порівняльну характеристику біологічним об’єктам і явищам з визначенням подібності й відмінності;  аналізує, систематизує, узагальнює, встановлює причинно­наслідкові зв’язки;  використовує знання у нестандартних ситуаціях; виявляє ставлення й готовність реагувати відповідно до засвоєних ціннісних орієнтацій

11

Учень (учениця) виявляє міцні й глибокі знання з біології у межах програми; самостійно аналізує і розкриває закономірності живої природи, пояснює прикладами, що ґрунтуються на власних спостереженнях; дає порівняльну характеристику біологічним явищам з поясненням причин подібностей й відмінностей; встановлює і обґрунтовує причинно­наслідкові зв’язки; визначає можливості практичного застосування результатів дослідження; виявляє переконання і активно проявляє  ціннісні орієнтації, здійснюючи вибір завдань і рішень

Високий

12

Учень (учениця) виявляє системні знання з біології, усвідомлено використовує їх у стандартних та нестандартних ситуаціях; самостійно аналізує біологічні явища і процеси, виявляє особисту позицію щодо них;  використовує знання з інших предметів для виконання ускладнених завдань; знаходить та використовує додаткові джерела інформації для виконання навчального завдання; уміє виокремити проблему і визначити шляхи її розв’язання, приймати рішення, аргументувати власне ставлення до різних поглядів на об’єкт вивчення, бере участь у дискусіях, вирішенні проблемних питань  


Оцінювання лабораторних і практичних робітПри оцінюванні лабораторних і практичних робіт враховується: обсяг виконання завдань роботи; наявність помилок, їх кількість; оформлення роботи (порядок оформлення, виконання рисунків біологічних обєктів, охайність тощо); для лабораторних робіт наявність і зміст висновків (відповідність меті та змісту завдань роботи, повнота, логічність, послідовність тощо); для практичних робіт наявність і зміст звіту про роботу; рівень самостійності під час виконання завдань і формулювання висновків (написання звіту).
Рівні навчальних досягнень
Бали
Характеристика навчальних досягнень учня (учениці)
Початковий
1
Учень (учениця) за допомогою вчителя або з використанням  підручника (робочого зошита)  розпізнає і називає окремі біологічні об’єкти
2
Учень (учениця) за допомогою вчителя або з використанням  підручника (робочого зошита) називає окремі ознаки біологічних об'єктів; наводить елементарні приклади біологічних об'єктів   
3
Учень (учениця) відтворює окремі факти; за допомогою вчителя або з використанням підручника (робочого зошита) характеризує окремі ознаки біологічних об'єктів; відповідає на запитання, що потребують однослівної відповіді (наприклад так або ні); допускає суттєві біологічні помилки
Середній
4
Учень (учениця) за допомогою вчителя відтворює незначну частину навчального матеріалу; дає визначення окремих біологічних понять, неповну характеристику  загальних  ознак біологічних об’єктів, допускаючи несуттєві біологічні помилки
5
Учень (учениця) відповідаючи на запитання вчителя відтворює основний зміст навчального матеріалу; характеризує загальні  ознаки біологічних об’єктів, дає визначення окремих біологічних понять, описує біологічні
обєкти за планом, допускаючи несуттєві біологічні помилки; проводить та описує спостереження; за допомогою вчителя виконує прості біологічні дослідження та описує їх результати; за допомогою вчителя розв’язує прості типові біологічні вправи і задачі

6
Учень/учениця самостійно, але неповно відтворює навчальний матеріал, відповідає на окремі запитання; частково пояснює відповідь прикладами, що наведені у підручнику; у цілому правильно вживає біологічні терміни; характеризує будову та функції окремих біологічних об’єктів за планом з незначними неточностями; за зразком розв’язує прості типові біологічні вправи і задачі  
Достатній
7
Учень/учениця самостійно відтворює основну частину навчального матеріалу, використовуючи необхідну термінологію; розкриває суть біологічних понять, допускаючи у відповідях неточності; за визначеними ознаками порівнює біологічні об‘єкти та явища;     виконує прості біологічні дослідження та описує їх результати;  з допомогою вчителя формулює  висновки
8
Учень/учениця самостійно відтворює навчальний матеріал; відповідає на поставлені запитання, допускаючи у відповідях неточності; порівнює біологічні об’єкти, явища і процеси живої природи, встановлює відмінності між ними; пояснює причинно­наслідкові зв’язки; застосовує отримані знання у стандартних ситуаціях; розв’язує типові біологічні вправи і задачі користуючись  алгоритмом
9
Учень/учениця вільно відтворює навчальний матеріал та  відповідає на поставлені запитання;   аналізує інформацію, за допомогою вчителя встановлює причинно­наслідкові зв’язки; самостійно розв’язує  типові біологічні вправи і задачі; використовує знання у стандартних ситуаціях; виправляє помилки; уміє працювати зі схемами, графіками, малюнками, таблицями, атласами­визначниками, натуральними біологічними обєктами та їх моделями; виконує прості біологічні дослідження та пояснює їх результати; виявляє емоційно­ціннісне ставлення до живої природи
Високий
10
Учень/учениця логічно та усвідомлено відтворює навчальний матеріал у
межах програми;  розкриває суть біологічних явищ, процесів, пояснює відповіді прикладами; дає порівняльну характеристику біологічним об’єктам і явищам з визначенням подібності й відмінності;  аналізує, систематизує, узагальнює, встановлює причинно­наслідкові зв’язки;  використовує знання у нестандартних ситуаціях; виявляє ставлення й готовність реагувати відповідно до засвоєних ціннісних орієнтацій
11
Учень/учениця виявляє міцні й глибокі знання з біології у межах програми; самостійно аналізує і розкриває закономірності живої природи, пояснює прикладами, що ґрунтуються на власних спостереженнях; дає порівняльну характеристику біологічним явищам з поясненням причин подібностей й відмінностей; встановлює і обґрунтовує причинно­наслідкові зв’язки; визначає можливості практичного застосування результатів дослідження; виявляє переконання і активно проявляє  ціннісні орієнтації, здійснюючи вибір завдань і рішень
12
Учень/учениця виявляє системні знання з біології, усвідомлено використовує їх у стандартних та нестандартних ситуаціях; самостійно аналізує біологічні явища і процеси, виявляє особисту позицію щодо них;  використовує знання з інших предметів для виконання ускладнених завдань; знаходить та використовує додаткові джерела інформації для виконання навчального завдання; уміє виокремити проблему і визначити шляхи її розв’язання, приймати рішення, аргументувати власне ставлення до різних поглядів на об’єкт вивчення, бере участь у дискусіях, вирішенні проблемних питань  

Вимоги до оформлення календарно-тематичного планування
На запити багатьох колег вважаємо за необхідне ще раз зупинитися на вимогах до календарно-тематичного планування із історії, правознавства, громадянської освіти, предметів філософсько-світоглядного циклу та інших предметів.
Календарно-тематичне планування – це розподіл у часі окремих уроків із врахуванням кількості годин, що визначаються програмою на кожну тему, кількості тижневих годин (визначених навчальним планом) і розкладу занять.
Планування розробляється вчителем на кожний клас у відповідності з навчальною програмою та вимогами Державного освітнього стандарту. У разі викладання предмету у кількох класах (паралелі) дозволяється загальне планування для класів паралелі.
Ступінь розроблення календарно-тематичного планування є критерієм професіоналізму вчителя. Тому у плані вчитель визначає послідовність вивчення окремих питань теми, відбирає зміст, продумує систему уроків навчання, повторення, закріплення і форми контролю.
Календарно-тематичний план учителя має включати такі розділи:
1)    титульний аркуш, де зазначено найменування освітнього закладу; назву документа (календарно-тематичне планування); назву предмета (повинна відповідати назві предмета в робочому плані навчального закладу); навчальний рік; клас (класи); прізвище, ім'я та по батькові вчителя.
2)    На титульному аркуші повинні бути записи: «Розглянуто на засіданні  предметної кафедри вчителів (методичного об’єднання) – протокол № … від …»; «Погоджено: заступник директора із навчально-виховної роботи»;
«Затверджено: директор навчального закладу: (дата затвердження)».
3)    Навчально-методичне забезпечення навчального плану включає наступні відомості:  річна кількість годин; кількість годин на тиждень згідно з програмою; планова кількість самостійних (практичних), контрольних робіт; реквізити програми; навчально-методичні комплекси.
4)    Календарно-тематичне планування повинно обов'язково включати номер і дату проведення уроку, зміст (тему) уроку, примітку.
5)    Графа «Зміст (тема) уроку» включає: загальні назви теми; кількість годин, відведених на вивчення даної теми; теми кожного уроку;контроль по завершенню вивчення даної теми.
6)    У графі «Примітка» можуть міститися помітки, зроблені вчителем у процесі роботи з даним тематичним плануванням (використання додаткової літератури, зміст індивідуальних завдань для учнів, які відстають у навчанні, різноманітні форми роботи на уроках, індивідуальна діяльність, яка планується, необхідне обладнання, тип провідної діяльності учнів на уроці, види уроків тощо).
7)    Зміст плану навчального курсу повинен відповідати змісту програми, за якою ведеться навчання.
  Вчителі мають право користуватися планами на друкованій основі, а не писати їх «від руки»,  допустимою є також  календаризація у програмах , також вчителі можуть користуватися друкованими  посібниками з  календарно-тематичного планування за умови, що вони   відповідають  навчальним програмам і оформлені згідно викладених вимог.




Немає коментарів:

Дописати коментар